Marc's Fietssite

10.378 km

Voila, het jaar zit er op en telt 10.378 fietskilometers op de teller!

Nu maar hopen dat het niet te hard gaat winteren zodat ik buiten kan blijven rijden.

Ik zou tegen februari toch wat basisconditie willen, want dan ga ik een eerste keer naar Spanje om te fietsen!  Ik kijk er al naar uit!

Zo ook naar het seizoen van Tom Boonen.  Velen schrijven hem al af, maar ik geloof er rotsvast in dat hij mooie dingen gaat tonen in 2014.  Hopelijk blijft hij gespaard van kommer en kwel!

kersttoer

Met de mannen van Perk op hun befaamde "KERSTTOER" !!

10/12 : 10.000 km

1 dag vroeger dan verleden jaar ben ik aan mijn 10.000 kilometer op de fiets geraakt!  De laatste 5 jaar kom ik steeds aan dit getal, maar ook niet veel meer.  Op het einde van het jaar doe ik soms wel wat extra moeite om er juist aan te geraken.  Niet dat het zo belangrijk is, maar het is een schoon getal.

Het moment was ergens aan D'Ieteren waar de nieuwe Yeti's  staan, op mijn terugweg naar huis.  Het was licht gevroren en dat is weer even wennen.  Veel kilometers gaan er niet meer bijkomen, ik ben nog te weinig dagen thuis dit jaar.

mtb

Mijn MTB seizoen is van start gegaan!  Het is althans toch de bedoeling van deze winter wat meer het veld in te duiken!!

Ik ga voortaan zondagmorgen mee met Koen en de mannen van Perk.

Op't eerste zicht een hoopje ongeregeld, maar het zijn bijna allemaal stuk voor stuk uitstekende fietsers.  Dat was me ook al opgevallen als ik tijdens de zomermaanden met hen ging meefietsen!

Het is ook met een aantal van deze mannen dat ik in april naar Calpe ga.

En ook van den Aprés-bike kunnen ze iets !

Gisteren was een stevige rit. Weliswaar plat, maar het ging er met momenten erg snel aan toe!

En na afloop hadden ze iets leuk geregeld in de WINEROOM te Perk.

Ps : nog 600 km te gaan dit jaar!

Afsluitrit

20 oktober, het seizoen van WTC Relst zit erop!  De afsluitrit was een verbroedering van alle fietsclubs in Kampenhout.  Het was een deftige bende waarmee we een rustige rit deden.

Uiteraard kijken we al vooruit en beginnen al met de voorbereiding voor het fietsseizoen 2014.

Er staan al meer dan 20 nieuwe mensen op de wachtlijst om zich aan te sluiten bij WTC Relst.

Vanaf nu volgt er een ander fietsschema.

Dinsdag en donderdag probeer ik met een aantal leden een ritje mee te pakken, kwestie van bezig te blijven.  En binnenkort sluit ik zondags aan bij de mannen van Perk, maar dan met de mountainbike.

Het is met enkelen van die gasten dat we volgend jaar april terug naar Calpe gaan!

Ik kijk er al naar uit, want onze trip dit jaar was gewoon super !

MTB Kampenhout

Onze Club WTC Relst helpt in grote mate mee aan dit evenement ten voordele van 11.11.11.

Zelf help ik aan de grote bevoorrading!

Ja, eten en drinken zijn altijd mijn ding geweest!

spanje 2013

Het was weer heerlijk fietsen in de Marina Alta.  Ook al was het niet echt een fietsvakantie, ik kwam toch naar huis met 12.000 hoogtemeters op de teller.

Enkele keren col de rates, de bernia, Vall de ebo.

Tussendoor met Edwin Huge het binnenland ingetrokken en ook met

Patrick DeNeut  van   Vuelta Turistica gaan meefietsen.

Zo kwam ik eens in een gebied dat mij weinig tot niet bekend is.

Patrick kent er de steek op zijn duimpje en kan voor iedereen een tocht op maat uitstippelen!

Maar het mooiste voor mij is de streek die ik met Edwin deed.  Bij Castell de castells nog verder het binnenland in.  Prima wegen met weinig verkeer, kleine dorpjes met een prachtig landschap.

Ondertussen zit ik aan iets meer dan 8000 kilometer.  De 10.000 halen moet terug lukken, maar veel zal afhangen van het weer.  Nog enkele ritten met WTC Relst en het seizoen is afgelopen.

Dan ga ik met Koen mee mountainbiken met de mannen van Perk.

Ardennen

Samen met Koen gaan fietsen in de buurt van La roche en Ardenne.  We hebben daar zo een beetje een rondje.  Toevallig bijna gelijk aan deze van het belgische kampioenschap 2013.  Wij doen hem wel in omgekeerde richting en plakken er dan nog volgens catacol de zwaarste helling van België aan vast.  Ik was nergens !!     Koen reed mij moeiteloos uit de wielen.  Koen fietste het laatste jaar veel meer dan voordien.

Hij is veel sterker geworden.  Het voordeel dat ik had van meer fietsen is compleet weg!  Maar het nadeel van mijn gewicht bergop is helaas gebleven!

kilometers

We zijn einde juli en de teller staat op ongeveer 6500 km.

En eigenlijk zegt het me niet veel!

Geen enkele toertocht gedaan dit jaar en ik vrees dat er ook geen meer gaan volgen.

Het voelt zo een beetje als doelloos rondrijden.

Onlangs zag ik een reportage over de Paso Del Stelvio en de Mont Ventoux actie van Sporta.

Dat doet me toch wel terug zin krijgen in zulke uitdaging.

Het voorbereiden , het naartoe leven naar zulk een evenement is wel leuk.

Maar of er iets van gaat komen is een andere zaak.

In het voorjaar 2014 gaan we terug naar Calpe, dat is quasi zeker.

Maar helaas is het verlof niet onbeperkt!!

Mei

We zijn al 5 maanden ver dit jaar en ik zit aan 4200 km.

Gezien de omstandigheden valt dat nog goed mee.  Ik vraag me soms af hoe ik eraan kom!

Ik heb dit jaar nog geen enkele tourtocht meegedaan.  Nochtans is dat wel leuk.

Maar ofwel zat het weer tegen, ofwel zat het werkschema tegen.

Qua weer zijn we nog niet hard verwend dit jaar, en de enkele keren dat het wel goed was, toen moest ik meestal werken!

Maar desondanks is de conditie toch redelijk goed.

En het moet ook.  Er wordt dit jaar met de club serieus gevlamd!  Ten opzichte van verleden jaar gaat het er merkelijk sneller aan toe.  Zodanig dat de groepen al een beetje herschikt zijn.

Ja, als je kan volgen is het natuurlijk wel leuk!!

calpe

Maanden naar uit gekeken en op een wip was het voorbij!

Maar het was leuk.  Goed gefietst en goed gelachen in aangenaam gezelschap.

Het weer was niet super, we moesten soms de ritten aanpassen omdat het boven de bergen te donker was.  Toch hebben we 500 km afgelegd en 8000 hoogtemeters overwonnen.

Voor de niet gedane ritten, daar moeten we dan volgend jaar voor terug gaan!

Het was weer heerlijk vertoeven in hotel Gran sol y Mar, het eten, de kamers, het was weer dik in orde.  Ook onze huurfietsen van het Serge Baguet Cycling centre waren prima in orde.  De TREK-fietsen waren door mecanicien Danny perfect afgesteld.  Ik was er nochtans niet gerust in.  Je eigen fiets ben je toch meer gewoon.  Maar ik voelde me direct thuis op deze fiets !

Fietsen hebben we met ons 5 gedaan.  We hebben niet meegereden met de troepen van Serge Baquet.  Ondertussen ken ik de streek al wel een beetje ginder.

lange winter

We zijn bijna half maart en voor de 4 de keer is er een stevige winterprik met diepvriestemperaturen en sneeuw!  Verleden week was het zalig lenteweer , met temperaturen nooit gezien begin maart en nu ligt er het dikste pak sneeuw  van gans de winter !

Onnodig te zeggen dat dit het fietsen niet ten goed komt!

Verleden jaar had ik een uitstekende maand maart met enkele lange tochten, nu begin ik toch wel achterstand op te lopen!  "Pieken" naar het voorjaar zal er niet meer inzitten denk ik!

Maar nog wat extra kilometers met het oog op Calpe zouden welkom zijn.

Ons fietsseizoen bij WTC Relst is hierdoor ook wat verstoord.  De  1 ste rit 85 man, de  2de : 12 !

Het sneeuwde, alles was nat en de temperatuur flirtte met het vriespunt.  voorwaar niet de ideale fietsomstandigheden!  En de vraag is maar of het zondag beter gaat zijn!

Om toch nog iets te fietsen is de Tacx terug bovengehaald.  Er zal niets anders opzitten!

Start

Nog 3 dagen en het wielerseizoen van WTC Relst gaat van start!  Ondanks het feit dat het een echte winter was, met veel sneeuw en ijs , kijk ik er toch naar uit.

Ik heb al meer kilomters gedaan dan afgelopen jaar op hetzelfde moment, maar toch voelt het anders.  Door de winter zitten er minder lange tochten bij.

Maar ik denk/hoop/vrees dat dit voor vele andere clubgenoten ook zo is, alhoewel ik weet dat er uitzonderingen zijn!

Beginnen doen we met een gezamelijke rit van alle clubleden.  Dit jaar zijn we met 120 , een hele bende !  Nadien volgt onze specialiteit : receptie !

En binnen 50 dagen zit ik samen met buurman Koen in Calpe om te fietsen.  Ook iets om naar uit te kijken.  In ons hotel verblijven dan ook enkele "echte" wielrenners.  Belgisch kampioen veldrijden Klaas van Tornhout en Kevin Pauwels gaan er ook aanwezig zijn.

wtc relst

Achter de schermen was ik al een tijdje mee bezig, maar sinds de Algemene Vergadering is het officieel, ik ben een bestuurslid van WTC Relst.

En ik ben er best fier op om mee aan dit mooie initiatief te mogen werken.  WTC Relst is een goed georganiseerde fietsclub met 120 leden en  2 volgwagens.  Het 8-koppige bestuur is een een hechte groep die veel tijd en energie steekt in hun geliefde fietsclub.

Zelf had ik het de laatste weken erg druk, we gaan namelijk overschakelen naar een nieuwe uitrusting.  Deze moest ontworpen worden en dan moesten we iedereen over de vloer krijgen om de maat de bepalen. Hopelijk komt het allemaal goed en kunnen we snel in onze nieuwe pakjes rondtoeren!!

Link Website WTC Relst klik op logo :

wintertraining

De winter is zowat de meest belangrijke periode voor de fietser.  Nu zou de basis gelegd moeten worden om in het voorjaar goed uit de voeten te kunnen.  Kilometers malen aan een rustig tempo.  Bedoeling is dat je je lichaam leert zuinig te zijn met de energie.  Aangezien de voorraad koolhydraten beperkt is, moet je leren dat je lichaam de onbeperkte voorraad vetten langer aanspreekt.  Daarom mag je hartslag niet te hoog liggen.  Ook de kilometers zijn in het begin niet belangrijk, eigenlijk is het de tijd die je op de fiets zit die telt!

Nadien mag je de intensiteit beginnen opdrijven.

Dat is natuurlijk de theorie!!

Afgelopen weken vroor het dat het kraakte , het was glad en er lag veel sneeuw.

Niet de ideale omstandigheden om te trainen.

Dan zit er niks anders op dan binnen te trainen op de Tacx.

Zelf probeer ik mijn cadans wat te verhogen.  Kleiner trappen met meer omwentelingen.

En dan is het grote voorbeel natuurlijk Lance Armstrong!  Of zou die een ingebouwde motor gehad hebben die hem daarbij hielp??  Misschien moeten ze daar eens een commissie voor oprichten!

Nieuwe start

De teller begint terug bij 0 !

We zijn al even bezig met het opbouwen van de conditie, rustig kilometers afmalen met een klein verzetje.  Het is nog iets te vroeg om al in topvorm te geraken, nu moet de basis gelegd worden.

En toch ook een beetje hopen dat de winter niet te streng/ glad gaat worden !

De opening van het seizoen begint ergens einde februari met de eerste toertochten.

Met WTC Relst beginnen we 3 maart aan het 31 ste seizoen.  Met spijt in het hart weet ik nu al dat ik niet op  3 daagse mee kan.  Ik moet helaas alleen gaan fietsen in de buurt van Calpe !

Ik hoop dat ik dit jaar eens een gans jaar kan fietsen, geen gebroken voet (2011) of geen operatie (2012).  Nu, het zal nodig zijn, er zijn enkele verschuivingen op touw in de fietsclub.

Enkele ouderen schuiven van de B ploeg naar de C ploeg.  Stilaan geraak ik daar bij de oudere lichting (jawel, 50+) tussen vele jonge sterke veulens.  En dan durft het tempo de hoogte in gaan !

Om echt van start te gaan , bezoeken we einde januari eerst Velofollies, de fietsbeurs in Kortrijk.  Kwestie van te weten wat voor nieuwigheden er allemaal op de markt zijn !

En de beurs blijft maar groeien.  Er zijn enkele grote merken aangekondigd die voor het eerst hun opwachting maken.  Een aanrader.

Klik op foto als link !

Enkele afspraken 2013

Enkele data van WTC  Relst zijn al bekend voor 2013.